پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
26 دی 1400 - 10:45

جبهه مقاومت یمن و تحقیر ائتلاف آمریکایی- سعودی

خبر توقیف کِشتی اماراتی توسط انصارالله یمن؛ یک خبر ساده نبود بلکه یک اتفاق مهم و شروع یک فصل جدید در معادلات منطقه ای به نفع جبهه مقاومت در غربی ترین نقطه آسیا به حساب می آید
کد خبر : 10759

پایگاه رهنما:

خبر توقیف کِشتی اماراتی توسط انصارالله یمن؛ یک خبر ساده نبود بلکه یک اتفاق مهم و شروع یک فصل جدید در معادلات منطق‌های به نفع جبهه مقاومت در غربی‌ترین نقطه آسیا به حساب می‌آید.
سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن از توقیف کشتی نظامی اماراتی گفت: این کشتی در حال انجام عملیات خصمانه در نزدیکی بندر الحدیده بود که توقیف شد. نیرو‌های یمنی این کشتی را طی هفته‌های گذشته زیر نظر داشتند و مشاهد می‎کردند که کشتی توقیف شده مقادیر زیادی سلاح را که برای هدف قرار دادن مردم یمن به کار میرود، حمل میکند. این اقدام ارتش یمن، نشان از اشراف کامل آن‌ها بر دریا، به ویژه پس از فرار مزدوران وابسته به امارات از ده‌ها کیلومتر از سواحل غربی یمن دارد.
در باره ابعاد و دستاورد‌های این واقعه چند نکته گفتنی است:
۱- در اهمیت این عملیات، همین بس که، توقیف کشتی مزبور که جزو ائتلاف عربی و در زمرهی همپیمانان آمریکا و رژیم صهیونیستی و عربستان است؛ برای اولین بار اتفاق افتاده است. نفس وقوع چنین عملیاتی یک سرآغاز جدید در تغییرات ژئوپولتیکی و برقراری توازن بازدارندگی به نفع جبهه مقاومت محسوب میشود.
۲- ارتش یمن و کمیته‌های مردمی نشان دادند که تخلیه الحدیده از نیرو‌های اماراتی نه تنها موجب خلا قدرت شده، بلکه باعث شده است که مقاومت یمن، اشراف قابل توجهی بر جریان حمل و نقل کالا و انرژی در دریای سرخ پیدا کند.
۳- این عملیات حکایت از هوشمندی در طراحی و مهارت بالا در اقدام و استفاده بهنگام از زمان و مکان در عملیات، توسط انصارالله و هدایت آن دارد. توقیف این کشتی پس از مدت‌ها رصد اطلاعاتی، نشان داد که انصارالله به خوبی میتواند از اهرم‌های فشار و بازدارندگی، بهره برداری کند.
۴- توقیف کشتی اماراتی تبدیل به کابوسی برای غربی‌ها خواهد شد. زیرا، جریان اصلی تجارت اروپا با ژاپن، چین، تایوان، هند و به طور کلی آسیای جنوب و جنوب شرقی از دریای سرخ انجام میگردد و از این پس تمام کشور‌ها مجبورند در معادلات بین المللی، نقش و تاثیر انصارالله را بپذیرند.
۵- شرایط میدانی یمن، حکایت از قطعی شدن پیروزی انصارالله و تثبیت دولت نجات ملی در صنعا را دارد و با این پیروزی قریب الوقوع، بدون تردید منطقه غرب آسیا و جامعه جهانی با واقعیتی جدید به نام دولت انقلابی یمن و افزوده شدن یک دولت به دولت‌های مقاومت خواهد بود. توقیف کشتی اماراتی، نگاه جهانی را به نیرو‌های مردمی و توانمندی آنان تقویت خواهد کرد و زمینه را برای پذیرش این تغییر مهم منطق‌های فراهم خواهد ساخت.
۶- برخی از تحلیل گران سیاسی معتقدند که توازن قدرت ژئوپلیتیکی در غرب آسیا تغییر کرده و روشن است که راهبرد‌های کشور‌هایی مانند امارات که با تکیه بر آمریکا و اخیرا رژیم صهیونیستی، سعی در تامین امنیت خود در برابر ایران و متحدانش را داشته اند، شکست خورده و آنان باید در نقشه راه سیاست خارجی خود تجدید نظر اساسی کنند.
۷- توقیف این کشتی در سالروز شهادت سرداران مقاومت، حکایت از ائتلاف واقعی جبهه مقاومت در غرب آسیا دارد. این عملیات نشان از عمق راهبردی ایران در منطقه را دارد، عمقی که پس از شهادت سردار سلیمانی، به مراتب بیشتر و تاثیر گذارتر شده است.

ارسال نظرات